Før du søker jobb
Søknad
- Hva står i utlysningsteksten
- Utarbeide/revidere CV’en
- Skrive søknad
Etter at du har sendt søknad
Før intervju
- Les deg opp om virksomheten
- Tenk gjennom hvilke spørsmål du kan få
- Tenk gjennom hvilke spørsmål du skal stille
- Tenk gjennom hvilke forventninger du har til lønn
Hvis du får tilbud om stillingen
Vurder om du vil takke ja til stillingen
- Hvis du ikke vil ha den, gi rask tilbakemelding
- Les gjennom kontrakten
- Stemmer ansiennitet?
- Er lønnsnivå i tråd med dine forventninger og i overensstemmelse med tariffavtalen?
- (“Hvordan kreve høyere lønn” → lenke dit)
- Er det andre forhold du mener skal inn i kontrakten? Lag deg en sjekkliste.
- Pensjonsordning, sjekk at du er med i sykepleierordningen eller hvilken pensjonsavtale som gjelder for virksomheten.
Ta kontakt med din nye arbeidsgiver for å bli enige om betingelsene i kontrakten
- Klargjør kravene dine
- Avklar forventninger (arbeidsgivers og dine)
- Hvilken opplæring gjelder?
- Avklar lønn
- Sjekk «Lønnskalkulator» (lenke)
- Ta kontakt med tillitsvalgt eller ditt fylkeskontor for å sjekke lønnsnivået i virksomheten.
Krav ved tilsetting
- Vurder hvilke krav du skal sette – Ultimate krav kan gjøre deg uaktuell for stillingen
- Sørg for å få oppstartdato
- Hvem er din kontaktperson fra første dag?
- Du har mulighet til å søke permisjon fra arbeidsplassen din for å kunne vurdere om du vil bytte jobb eller ikke
- Signér avtalen og behold egen kopi. Dette er et verdipapir.