Oslo kommune
Oslo kommune er et selvstendig tariffområde. Kommunen har over 50 000 ansatte, og partsforhold til 30 organisasjoner. Organisasjonene er fordelt på hovedorganisasjonene LO kommune Oslo, Unio Oslo kommune, Akademikerne seksjon kommune og Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS-K, Oslo). Norsk Sykepleierforbund er medlem i Unio Oslo kommune.
I tillegg til gjeldende lover er det Hovedavtalen med underliggende avtaler (dok. 24) og Overenskomsten (dok.25) i Oslo kommune som regulerer de ansattes lønns- og arbeidsforhold.
Avtaler for tariffområdet
- Hovedavtale (dokument 24)
- Overenskomst Oslo kommune (dokument 25, PDF)
- Protokoll 2024
- Sentral avtale (stabiliseringstillegg - krever innlogging)
Nyheter
Den laveste mulige lønnsinnplasseringen fra 1. mai 2024
Oslo kommune har et lønnssystem som består av ulike lønnsrammer. Hver lønnsramme har 25 ulike lønnsrammealternativer. 01 er det laveste alternativet i en lønnsramme, mens 25 er det høyeste. Sykepleier har stillingskode 58 og er innplassert i lønnsramme 26, med alternativ 01 som den absolutt laveste lønnsinnplasseringen. Spesialutdannet sykepleier, helsesykepleier og jordmor er innplassert i lønnsramme 30, med alternativ 01 som den laveste lønnsinnplasseringen. De ulike bydelene og de ulike etatene (for eksempel Sykehjemsetaten, Velferdsetaten og Helseetaten) tilbyr en høyere lønnsinnplassering enn det laveste lønnsrammealternativet. Medlemmer bør ta kontakt med NSFs fylkeskontor i Oslo eller med tillitsvalgte ved spørsmål om lønnsnivået i en bestemt bydel eller etat i Oslo kommune.
Stk. 58 Sykepleier - lønnsramme 2601
Ansiennitet (år) Lønnstrinn Lønn i kroner 0 23 515 250 1 24 522 500 2 25 526 900 3 26 531 900 4 26 531 900 5 26 531 900 6 27 537 100 7 28 542 700 8 29 548 600 9 30 555 000 10 31 561 600 11 31 561 600 12 32 569 400 13 33 577 500 14 34 586 600 15 35 595 700 16 36 606 000 Stk. 59 Spesialutdannet sykepleier, 60 Helsesykepleier, 61 Jordmor - lønnsramme 3001
Ansiennitet (år) Lønnstrinn Lønn i kroner 0 28 542 700 1 28 542 700 2 32 569 400 3 32 569 400 4 33 577 500 5 33 577 500 6 33 577 500 7 33 577 500 8 33 577 500 9 34 586 600 10 35 595 700 11 35 595 700 12 37 617 400 13 37 617 400 14 37 617 400 15 39 638 600 16 42 673 500 *Spesialsykepleier i geriatri og psykiatri skal avlønnes 1 lønnsrammealternativ høyere, det betyr at grunnlønnen for disse er lønnsrammealternativ 3002 som på 10 års trinnet er lønnstrinn 36 og 606 000 kroner.
Stk. 94 Klinisk sykepleier (med mastergrad i klinisk sykepleie, når det er stilt krav om slik utdanning) - lønnsramme 3009
Ansiennitet (år) Lønnstrinn Lønn i kroner 0 36 606 000 1 36 606 000 2 40 650 600 3 40 650 600 4 41 661 600 5 41 661 600 6 41 661 600 7 41 661 600 8 41 661 600 9 42 673 500 10 43 686 100 11 43 686 100 12 45 711 100 13 45 711 100 14 45 711 100 15 47 739 500 16 50 781 900 Stk. 136 Assisterende avdelingssykepleier - lønnsramme 2801
Ansiennitet (år) Lønnstrinn Lønn i kroner 0 23 515 250 1 23 515 250 2 27 537 100 3 27 537 100 4 28 542 700 5 28 542 700 6 28 542 700 7 28 542 700 8 30 555 000 9 30 555 000 10 30 555 000 11 30 555 000 12 32 569 400 13 32 569 400 14 32 569 400 15 33 577 500 16 35 595 700 Stillingskoder innplassert i lønnsrammer uten ansiennitetsstige
Lønnsrammene består av 25 lønnsrammealternativer (mulighet til høyere lønnsplassering lokalt).
Stk. Stillingsbetegnelse Lønns-ramme Ltr. Grunnlønn i kroner 63 Avdelingsjordmor 5403 29 548 600 64 Avdelingssykepleier 5602 32 569 400 65 Avdelingshelsesykepleier 5504 32 569 400 66 Ledende spesialsykepleier 5501 29 548 600 68 Opplæringssykepleier 5602 32 569 400 70 Overhelsesykepleier 5501 29 548 600 72 Oversykepleier 5801 35 595 700 73 Sykepleierkonsulent 5601 31 561 600 Lønnstabell i Oslo kommune
Tillegg for ubekvem arbeidstid
Kvelds- og nattillegg kl. 17 - 06 | 40 % av ordinær timelønn |
Lørdags- og søndagstillegg kl. 00 lørdag til 24 søndag | 22 %, min. 70 kr/time. For min. 19 helger/minst 285 t/år: 30 %, min. 105 kr/time. For min. 345 t/år: 35 %, min. 130 kr/t. |
Helge- og høytidstillegg | 133,33 % av ordinær timelønn |
Lønnspolitikk og forhandlinger
Lønnspolitikk i Oslo kommune
Norsk Sykepleierforbunds lønnspolitikk handler om å sette mål for lønnsutviklingen til våre medlemmer, prioritere og fordele, samt utvikle virkemidler for å nå målene. Lokal lønnspolitikk i de ulike virksomhetene er et styringsdokument som skal uttrykke hvordan lønn kan bidra til å nå virksomhetens mål.
Vår overordnede lønnspolitikk fastsettes av landsmøtet som vedtar både overordnede prinsipper og innsatsområder. Innenfor disse rammene, og på bakgrunn av råd fra tariffkonferansene, vedtar forbundsstyret kravene som fremmes i tariffoppgjørene. På samme måte legger landsmøtets vedtak, og medlemsmøtene, rammene for arbeidet tillitsvalgte skal gjøre lokalt.
Norsk Sykepleierforbund mener at vi må bruke alle virkemidler i kampen for høyere lønn, og utnytte både sentrale og lokale muligheter på alle arenaer til å forhandle lønn. Hoveddelen av lønnen skal fastsettes sentralt, men innholdet i en sykepleierstilling er ikke lik overalt, og gjennom lokale forhandlinger har man mulighet til å rette opp urimelige skjevheter og verdsette økt kompetanse, ansvar og innsats. Vi mener at utdanning og kompetanse er viktige kriterier, men lønnen skal også gjenspeile den enkeltes funksjon og ansvar.
Vi mener at likelønn skal ivaretas både for den enkelte og for yrkesgruppen. Ingen enkeltpersoner skal diskrimineres, verken direkte eller indirekte. Vi kjemper også for at yrkesgruppen sykepleiere, som en kvinnedominert yrkesgruppe, ikke systematisk skal lønnes lavere enn mannsdominerte yrkesgrupper med tilsvarende utdanningslengde, kompetanse og ansvar.
En viktig del av vår lønnspolitikk er å påvirke den lokale lønnspolitikken i den enkelte virksomhet. Mye av lønnsdannelsen skjer lokalt, gjennom lønnsfastsettelse ved tilsetting og lokale forhandlinger, derfor forutsetter lønnssystemet i Oslo kommune at hver enkelt virksomhet har sin lokale lønnspolitikk, jfr. Overenskomsten, Del B Lønnsrammesystemet, punkt 1.1.5. Med lokal lønnspolitikk mener vi et dokument som blant annet beskriver hva som skal legges til grunn for lokale lønnstillegg og lønnsplasseringer. Det skal kunne brukes som et grunnlag både ved lokale forhandlinger og ved tilsetting. Hensikten med en lokal lønnspolitikk er å bruke lønn som et personalpolitisk virkemiddel, og tanken er at arbeidstakerne skal kunne innrette seg etter dette, og dermed bidra til gode tjenester og nå virksomhetens mål. Arbeidet med lokal lønnspolitikk, påvirkning av økonomiske rammer, nettverksbygging og samarbeid både med arbeidsgiver og andre fagforeninger bør foregå hele året hvis vi skal få et godt resultat for våre medlemmer. Skal lønnspolitikken virke etter hensikten må den ha en tydelig plass på arbeidsplassen og være kjent og forstått av alle.
Forhandlingsbestemmelser i Oslo kommune
Forhandlingsbestemmelsene i Overenskomsten gir rammer for hvilke muligheter man har til å kreve lønnsforhandlinger.
Sentrale forhandlinger
Sentrale forhandlinger gjennomføres med frist 1. mai. I disse forhandlingene blir partene enige om rammen for tariffoppgjøret og hvordan lønnstilleggene skal fordeles. Lønnstillegg fremkommer hovedsakelig gjennom generelle tillegg, eventuelle endringer av ubekvemstillegg, justeringsforhandlinger samt eventuelle avsetninger til lokale lønnsforhandlinger.
Lokale forhandlinger
I tariffoppgjøret kan de sentrale parter avtale at en viss andel (pott) av den økonomiske rammen skal avsettes til lokale forhandlinger. De lokale parter skal så gjennomføre forhandlingene innen gitte frister. Lokale parter kan også forhandle om lønn på særskilt grunnlag uten at sentrale parter har avsatt midler til det (Overenskomsten kapittel 16, § 16.2). Det kan for eksempel fremmes krav om forhandlinger når det:- Når stillingens/stillingenes arbeids- og ansvarsområde er blitt vesentlig endret.
- Når kommunen har særlige vansker med å rekruttere eller beholde kvalifisert arbeidskraft.
- Når kompetansekravene til en stilling er endret.
- Når det gjennomføres organisasjonsmessige endringer som følge av omstillingsprosesser i kommunen.
- Ved kompetanseutvikling hos arbeidstaker som er relevant for vedkommende arbeidsområde.
I tillegg kan arbeidsgiver fatte vedtak om lønnsplassering av stillinger (Overenskomsten kapittel 15). Arbeidsgiver skal gi hovedtillitsvalgte en oversikt over de administrative lønnsvedtakene, slik at det er mulig og eventuelt forhandle på vedtak fattet på vegne av NSFs medlemmer. Forhandlinger etter disse bestemmelsene er ikke basert på en fastsatt pott, men må dekkes av virksomhetens eget budsjett. Det er ulike regler om det oppstår uenighet, noe som også fremkommer i forhandlingsbestemmelsen.
Partene lokalt har ulike virkemidler til bruk i lokale forhandlinger. En kan endre stillingskode og lønnsramme, endre alternativ i lønnsrammen og eventuelt bruke kronetillegg.
Overenskomsten Del C, punkt 4 – Veiledning, regulerer muligheter for at tillitsvalgte og arbeidsgiver lokalt kan inngå avtale om veiledning og opplæring innen sykepleietjenesten. I punkt 5 – Fagutviklingsprogram har de lokale parter mulighet for å etablere et fagutviklingsprogram for sykepleiere/sykepleieledere slik at de gis mulighet for å delta i undervisning, veiledning, hospitering og nødvendig faglig fordypning/kompetanseutvikling.Lønnssystemet i Oslo kommune
Med lønnssystem mener vi den struktur og det regelverk som legger rammene for hvordan lønnsfastsettelsen skal foregå. Overenskomsten i Oslo kommune (Dok. 25) regulerer både hvordan sentrale og lokale parter kan fastsette lønnen til ansatte i Oslo kommune.
Oslo kommunes lønnssystem er et såkalt normallønnssystem, hvor det er fastsatt lønnsrammer for minimum og maksimum lønn for ulike stillingskoder. Lønnen er knyttet opp til lønnsregulativet som du finner i Overenskomsten kapittel 9, § 9.1. Dette er en lønnstrinntabell som angir hvor mye et bestemt lønnstrinn utgjør i årslønn. Bakerst i overenskomsten finner du et vedlegg som viser årslønn, månedslønn og timelønn. I Overenskomsten Del B, «Kriterier for lønnsfastsettelse og likelønn» fremkommer hvordan lønnsrammesystemet skal anvendes.
Ved tilsetting i Oslo kommune skal man innplasseres i en stillingskode som gjenspeiler de oppgavene, det kompetansekravet og det ansvaret som er tillagt stillingen. Hver enkelt stillingskode er knyttet til en bestemt lønnsramme med 25 lønnsrammealternativer. Alle stillingskodene med tilhørende lønnsramme fremkommer i stillingsregisteret som du finner som vedlegg til overenskomsten. Det er lønnsrammer med ansiennitetsstiger og lønnsrammer kun med et lønnsspenn. Stillinger som er knyttet opp til lønnsrammer med ansiennitetsstige gir automatisk opprykk ut fra den enkeltes lønnsansiennitet. Ansiennitetsbestemmelsene er regulert i overenskomsten, del A, kapittel 12. Endringer i lønn utover ansiennitetsopprykk skjer gjennom endring av lønnstabellen, justeringsforhandlinger, lokale lønnsforhandlinger eller gjennom administrative vedtak.
Lønnsopprykk i lokale forhandlinger skal gis ved at man flyttes til nytt lønnsrammealternativ eller ved endring av stillingskode med ny tilhørende lønnsramme.
Overenskomsten Del C inneholder særbestemmelser mellom Oslo kommune og Norsk Sykepleierforbund. En av bestemmelsene omfatter Klinisk spesialist i sykepleie. Partene er enige om at det er ønskelig at det legges til rette for at flere sykepleiere gjennomgår godkjenningsprogram for klinisk spesialist og at slik opplæring bør igangsettes i samarbeid med arbeidsgiver. Bestemmelsen regulerer også lønn for denne godkjenningen.
Norsk Sykepleierforbund har en egen avtale om et lønnstillegg som kommer i tillegg til regulativlønnen; «Avtale om stabiliseringstillegget». Avtalen omfatter sykepleierspesifikke stillingskoder og er basert på samlet tjenesteansiennitet i Oslo kommune.
Tilsetting er også en viktig forhandlingssituasjon for den enkelte fordi arbeidstakeren da er i en situasjon hvor arbeidsgiver ønsker å ansette akkurat han/henne. De tillitsvalgte må være flinke til å motivere sine medlemmer til å utnytte denne forhandlingssituasjonen og til å opplyse om lønnsvilkårene i virksomheten.
De siste tariffoppgjørene
2023
Lønnsoppgjøret fikk en ramme på om lag 5,4 %, som er tilsvarende rammen for offentlig sektor for øvrig. Med dette resultatet var alle våre medlemmer sikret minimum 32 600 kroner, men flere fikk mer. Ansatte til og med lønnstrinn 35 fikk 32 600 kroner, mens de som har lønnstrinn 36 eller høyere, fikk et tillegg tilsvarende 6 prosent. Lønnstilleggene gjelder fra 1. mai 2023.
2022
Lønnsoppgjøret fikk en ramme på 3,84 %, som er tilsvarende rammen for offentlig sektor for øvrig. Ansatte i lønnstrinn 33 eller under får 18 800 kroner. Ansatte som har lønnstrinn 34 eller høyere, får et tillegg tilsvarende 3,71 prosent, med virkning fra 1. mai 2022. I tillegg ble partene enige om økt helgetillegg og bedre formuleringer om kompetanse, arbeidstøy og innplassering i profesjonskoder.
Nyhetsartikkel om resultatet av lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2022
Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 20222021
Lønnstilleggene for våre medlemmer er et prosentvis tillegg på lønnstabell på 3.45 % – minimum kr 16 .500. Dette betyr at de som har en lønn under 478 260 kr får et tillegg på 16500 kr. Tillegget ble gitt fra 7. juni som følge av streik.
Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2021
2020
Det ble gitt et generelt tillegg på lønnstabellen på 2,62 %, minimum kr. 12.000 med virkning fra 1.5.2019.
Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2020
2019
Det ble gitt et generelt tillegg på lønnstabellen på 2,62 %, minimum kr. 12.000 med virkning fra 1.5.2019.
Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2019
2018
Det ble gitt et generelt tillegg på 1,75 %, minimum kr. 7.700 med virkning fra 1.5.2018.
Det ble videre gjennomført justeringsforhandlinger med en pott tilsvarende 0,35 % av lønnsmassen på årsbasis med virkning fra 1.5.2018
Det ble avsatt en pott tilsvarende 0,4 % av lønnsmassen på årsbasis til lokale forhandlinger, med virkning fra 1.8.2018.Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2018
Kort nyhetsartikkel om justeringsoppgjøret i Oslo kommune 2018
2017
Det ble gitt et generelt tillegg på 2,15 %, minimum kr. 9.000 med virkning fra 1.5.2017.
Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2017
Enighet om at deltidsansatte skal få pensjonsopptjening for det de jobber ekstra
2016
Det ble gitt et generelt tillegg på 2,0 %, minimum kr. 8.500 med virkning fra 1.5.2016.
Det ble videre gjennomført justeringsforhandlinger med en pott tilsvarende 0,35 % av lønnsmassen på årsbasis med virkning fra 1.5.2016Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2016
Kort nyhetsartikkel om justeringsoppgjøret i Oslo kommune 2016
2015
Det ble gitt et generelt tillegg på 1,7 %, minimum kr. 6.500 med virkning fra 1.5.2015.
2014
Det ble gitt et generelt tillegg på 1,9 %, minimum kr. 8.000 med virkning fra 1.5.2014.
Det ble videre gjennomført justeringsforhandlinger med en pott tilsvarende 0,42 % av lønnsmassen på årsbasis med virkning fra 1.5.2014.
Det ble avsatt en pott tilsvarende 0,6 % av lønnsmassen på årsbasis til lokale forhandlinger, med virkning fra 1.7.2014.Kort nyhetsartikkel om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2014
Kort nyhetsartikkel om justeringsoppgjøret i Oslo kommune 2014
Protokoll fra justeringsoppgjøret i Oslo kommune 2014
Riksmeklerens møtebok fra tariffoppgjøret i Oslo kommune 2014
2013
Det ble gitt et generelt tillegg på 2,55 %, minimum kr. 9.700 med virkning fra 1.5.2013.