Gull og tomme tarmer - en suksesshistorie fra Haugesund

Gastropol

Gullgraverne fra Gastroenterologisk poliklinikk som vant den såkalte "posterprisen": Fra venstre Jorunn Hebnes, Ida Dankel, Helga Tonning, Eirik Dankel, Selma Underhaug, Marijn Radersma og Jeanette Pedersen. Foto: Elisabeth Økland/Helse Fonna

Gull kan tydeligvis komme i mange varianter, og denne gangen i form av reduksjon i antall pasienter som måtte få ny time til koloskopi, da de ikke hadde gjort de nødvendige forberedelsene før pasientene møtte til avtalt time. Gullgraverne ved gastropol tok initiativ til et kvalitetsforbedringsprosjekt, og antallet som har behov for ny time sank fra 43% til 3%.  

Bra for pasientene + bra for personalet + bra for økonomien = gull. 

Det er i en artikkel på Helse Fonnas hjemmeside klinikk-direktøren gir uttrykk for sin beundring for funksjonsleder Jeanette Pedersen og hennes medarbeidere. Bakgrunnen er at de hadde vunnet posterpris og fått hederlig omtale under Helse Vests’ årlige Kvalitetskonferanse.  

NSF Rogaland stiller seg i gratulantenes rekker og ba om et aldri så lite «seiersintervju» med Pedersen. Og som vanlig innledes slike intervjuer med: 

  • Hva føler du nå? 

Det er stas å få anerkjennelse på det arbeidet man gjør. Vi har jobbet mange dager og kvelder med dette her, så det er veldig kjekt når det gir resultater. Det er jo litt overveldende med all denne oppmerksomheten, men vi håper at det også kan bidra til å nå ut til våre pasienter. Avdelingen har knappe legeressurser og lange ventelister så ingen timer kan gå til spille.  

  • Hva går egentlig prosjektet deres ut på? 

Når nesten annenhver pasient måtte få ny time fordi de ikke hadde tømt tarmen før de kom til avtalt time, så innebærer det senere diagnostisering (av bl.a kreft), dårlig utnyttelse av knappe legeressurser, økte omkostninger for pasientene og lengre ventetid for alle pasienter. Vi fant ut at det var på tide å snu alle steiner – så det gjorde vi. 

  • Og det er ved å snu steiner man finner gull? 

Vi fant i alle fall at informasjonen som gikk ut til pasientene sammen med timeinnkallingen i flere tilfeller ikke ble åpnet. Ble de åpnet, var informasjonen om viktige forberedelser ikke god nok – i den forstand at den ikke ble forstått av pasientene på en måte som gjorde at de var rett forberedt når de kom til avtalt time.   

Under andre steiner fant vi andre årsaker til at alt for mange måtte ha ny time – blant annet at innkallingene ble sendt ut i for kort tid før timen, slik at det ble utfordrende for pasientene å planlegge, sier Pedersen. 

  • Og suksess-oppskriften? 

Den består av flere ingredienser. Vi endret strukturen og ordlyden i innkallingsbrevet og passet på at den viktigste informasjonen kom først. Det er mye informasjon som må med i innkallingsbrevet til koloskopi. Brevene skal leses og forstås av pasienter fra 18 til over 100. Så å finne noe som gjør at ingen misforstår og å gjøre de forberedelsene en skal, var ikke knirkefritt. Vi kartla årsaker først, deretter har brevet gått mange runder til ulike aldersgrupper og faggrupper for å finpusse det. Vi måtte også ha bistand fra EPJ, for selv om vi utarbeidet ett fint oppsett i en mal, ble det fryktelig rotete når en f.eks åpnet det på mobil.  

Videre laget vi en video med forklaring av tømmeprosedyre som pasientene fikk lenke til og vi byttet tømmingsmiddel til et som var mindre krevende og belastende for pasientene. Oppdatering av e-Håndbok og endring av egne rutiner er også blant ingrediensene, sier Pedersen. 

  • Og nå er dere i mål? 

Nei, det er fortsatt flere steiner det kan skjule seg gull under..  Prosjektet er ikke ferdig, vi har flere tiltak vi skal iverksette på dette prosjektet, før vi jobber videre med de andre undersøkelsene våre.  Fokuset fremover er å forelese internt og etablere en skopi-koordinator. Vi har fortsatt en vei å gå når det gjelder tømmingen av inneliggende pasienter, avslutter funksjonsleder Jeanette Pedersen 

NSF Rogaland ønsker henne og resten av gullgraverne ved gastropol lykke til med veien videre! 

Posteren som vant prisen
Dette er posteren som vant prisen under Helse Vests' kvalitetskonferanse