Av Sissel Steinberg Sørheim, universitetslektor i sykepleievitenskap, Universitetet i Stavanger og Siri Rugland Ree, fylkesnestleder NSF Rogaland
I tidligere undersøkelser for avgangsstudenter er sykepleierstudentene tydelige på at erfaringer fra praksisplasser påvirker deres prioriteringer når de skal søke jobb. 8 av 10 avgangsstudenter sier at sykehus er deres førstevalg. Det er viktig å få fram at også kommunene kan tilby en arbeidsplass med mange spennende og utfordrende sykepleieoppgaver. Når vi vet at pasientene blir flere og med mer komplekse lidelser, vil studentene få minst like store faglige utfordringer i kommunen som på sykehus.
Hvordan kan vi få dette til?
Her i Rogaland har det vært et samarbeid med mål om å beholde og rekruttere sykepleiere og helsefagarbeidere i de kommunale helsetjenestene. Dette prosjektet er en Jobbvinnerpilot, som overordnet er et nasjonalt prosjekt der Helsedirektoratet er oppdragsgiver. Jobbvinnerpilot i Rogaland har vært ledet av KS i samarbeid med Universitetet i Stavanger. NSF Rogaland og KS lokalt har vært en del av styringsgruppen og deltatt på aktuelle samlinger.
En av strategiene i Kompetanseløft 2020 (Helsedirektoratet, 2018) er å sikre god og stabil bemanning i helse- og omsorgstjenestene. Kompetanseløft 2025 (Helsedirektoratet, 2021) bygger videre på dette og setter spesielt fokus på rekruttering, kompetanseheving og fagutvikling i kommunal sektor. Et av de viktige tiltakene er å øke rekrutteringen av sykepleiere og helsefagarbeidere, som er avgjørende for å møte de økte kravene kommunene står overfor som følge av både den teknologiske og medisinske utviklingen. Samhandlingsreformen (Meld. St. 47 2008-2009) har gitt kommunale helse- og omsorgstjenester mer ansvar for pasienter med komplekse helseutfordringer, noe som øker behovet for kvalifisert arbeidskraft.
Trygghet, ivaretakelse og tillit = jobbsøknad og samhold?
Jobbvinnerpiloten som ble gjennomført i kommunene Klepp og Time, er et viktig initiativ innenfor rammene av Kompetanseløft 2025. Et tiltak som har vist seg verdifullt for å sikre en god start på praksisforløpet, er å organisere et felles mottak for studentene den første dagen i praksis. Dette legger grunnlaget for trygghet, ivaretakelse, tillit og samhold i studentgruppen. Samtidig gir dette studentene en helhetlig introduksjon til praksisstedet. En god oppstart kan bidra til økt trivsel og mestringsfølelse hos studentene, noe som igjen kan øke sannsynligheten for at de velger å jobbe i kommunen etter endt utdanning.
Prosjektet legger også vekt på å styrke samarbeidet mellom kommunene og utdanningsinstitusjonene. Gode praksiserfaringer under utdanningen spiller en avgjørende rolle for studentenes valg av fremtidig arbeidsplass. Ved å sikre at sykepleiestudenter får meningsfulle og kvalitetsfylte praksisopplevelser, kan erfaringer fra Jobbvinner-prosjektet muligens bidra til å møte den økende etterspørselen etter kvalifiserte sykepleiere i kommunesektoren, og dermed sikre bedre velferdstjenester for befolkningen.
Implementeringen av et felles mottak av studenter har resultert i svært positive tilbakemeldinger fra både praksissteder, praksisveiledere og sykepleiestudenter. Studentene har tidligere rapportert om et stort behov for trygghet og ivaretakelse i praksisperioden, og dette behovet dannet bakteppet for å etablere det felles mottaket. Tiltaket har ført til betydelige endringer i praksis, med økt trivsel og engasjement blant studentene som en direkte konsekvens. Samlingene i utviklingsverkstedene har ikke bare bidratt til faglig påfyll, men også styrket kommunikasjonen og samarbeidet mellom kommunene og Universitetet i Stavanger. Dette har skapt et bedre læringsmiljø og lagt grunnlaget for en positiv utvikling av praksisopplæringen.
Inkludering og involvering = å bli sett
For mange sykepleierstudenter er praksisplassen det første møte med realiteten i yrket de har valgt. Innholdet og kvaliteten på praksis er helt avgjørende for om opplevelsen av yrket blir god. Som et ledd i dette har begge kommunene utviklet evalueringsskjemaer for studentene, som kan brukes i videre kvalitets- og utviklingsarbeid. Dette synliggjør studenten sin mulighet for fremtidig påvirkning av praksisopplevelsen. Ved å involvere ulike studenter aktivt gjennom hele prosjektperioden, har studentstemmen blitt hørt og ivaretatt av deltakende kommuner, Klepp, Time, Universitetet i Stavanger, KS og NSF Rogaland.
Selv om de aller fleste får en god opplevelse, er vi likevel opptatt av at kvaliteten i praksis må opprettholdes, men det må være rom for forbedringer etter samfunnets behov.
En god praksisplass avhenger av en faglig dedikert praksisveileder og rutiner på arbeidsplassen som sikrer ivaretakelse av studenten. Er det slik at plutselig en morgen står det en sykepleierstudent i døra og lurer på om hen er kommet til riktig plass, og ingen vet at hen skal komme? Det er ikke en god start for hverken studenten eller for den sykepleieren som blir «pålagt» å være veileder. Og det bør ikke være slik at det bare er opp til den enkelte avdelingsleder om avdelingen er god på mottak og oppfølging av studenter – viktigheten av dette gjør at ansvaret må også ligge overordnet og sikre en rutine i systemet som alle skal følge.
Dermed er oppskriften overlevert – lykke til med all mulig suksess og en stor dose moro på veien.