Fag, utdanning og forskning
Veiledning kan betegnes som et frirom for refleksjon over og utforsking av egen sykepleiepraksis. Sykepleiefaglig veiledning tar utgangspunkt i sykepleierens faglige og personlige utviklingshistorie. I veiledningen arbeides det med å bidra til at den som søker veiledning kan bli bevisst sin egen praksis og eventuelt endre refleksjonsgrunnlag eller stadfeste eller endre praksis. Faglig veiledning har som siktemål å styrke faglig og personlig kompetanse. Videreutdanning i veiledning/coaching er tilgjengelig ved flere høyskoler og utdanningsinstitusjoner med varierende lengde/studiepoeng.
Fag
Veiledning er en formell, relasjonell og pedagogisk istandsettingsprosess som har til hensikt at fokuspersonens mestringskompetanse styrkes gjennom en dialog basert på kunnskap og humanistiske verdier (Tveiten 2006).
Vi har laget en brosjyre om veiledning.
Utdanning
Tilbud om videreutdanning i veiledning/coaching er tilgjengelig ved flere utdanningsinstitusjoner som høyskoler, Universitet og frittstående institusjoner. Flere av utdanningstilbudene er tverrfaglige og de varierer i lengde, studiepoeng og vektlegging av veiledningspraksis. Nedenfor finner du en liste over de utdanningssteder som tilbyr videreutdanning i veiledning.
- Oslo Met
- VID
- Lovisenberg diakonale høgskole
- NTNU Trondheim
- NTNU videre- Gjøvik,Trondheim, Ålesund
- Nord universitet
- Universitetet i Agder
- Universitetet i Stavanger
- USN
- NSF godkjent veileder
Forskning
- "Slik kan samarbeidet bli bedre mellom høyskole og praksissted" Tjøstolvsen, I., Antonsen, E.B., Femdal, I.
- "Veiledning gjør nyutdannede sykepleiere bedret rustet for utfordringer" I. M. Tjøstolfsen, R. Grytten, G. Hansen, T. Hoff, L. Stanghelle, R. Ulseth Velund, R. Våland
- "Er faglig veiledning nyttig for sykepleiere?"
Gry Bruland Vråle og Elin Drangsholt - "Finnes det evidens for at sykepleiefaglig veiledning er nyttig"
E. Drangsholt, G. B. Vråle og A.M. Saxlund - "Veilederen - om faglig veiledning"
- "Relasjonen til veileder betyr mye for sykepleiestudenter i praksis" G. Haugen, E. Aigeltinger og V. Sørlie
- "Praksissykepleieres pedagogiske utfordringer i klinisk veiledning" A-B. Fillingsnes og I. Thylèn
- "Hva påvirker sykepleiestudentenes trygghet og læring i klinisk praksis"
- "Etisk refleksjon og bevisstgjøring i veiledning" G. B. Vråle, L.Borge og K. Nedberg
- "The benefits of personal centered clinical supervision" C. E. Nordbøe og I. Enmarker
- Relasjonen til veileder betyr mye for sykepleierstudenter i sykehuspraksis