Nullopptak til videreutdanning i nefrologisk sykepleie høsten 2024 og nedleggelse

Styret skrev 11. juni et bekymringsbrev til rektor ved VID vitenskaplige høyskole og tok initiativ til et møte med de ansvarlige for videreutdanningen, Nefrologisk sykepleie | Videreutdanning | Deltid | 2 år . De kom oss raskt i møte som fant sted 13. juni. Styret mener det skaper usikkerhet mtp framtiden og mener det må finnes et tilbud i Norge for å videreutdanne sykepleiere som jobber med pasienter med nyresykdom. Vi setter pris på at Master i klinisk sykepleie, studieretning nefrologisk sykepleie, 2022-2024 - VID vitenskapelige høgskole opprettholdes, men setter spørsmålstegn ved hvordan de som ikke allerede har videreutdanningen skal kvalifisere seg til opptak uten videreutdanningen? Skolen jobber med å tilby såkalte nyreemner.

Vi har involvert både NSF sentralt, pasient- og pårørendeorganisasjonen Landsforeningen for Nyrepasienter og Transplanterte - LNT og Norsk Nyremedisinsk Forening - The Norwegian Society of Nephrology ved leder Ivar Eide i saken, da vi kan stå sterkere sammen og har samme mål, - høy kvalitet til pasientene.

Vi jobber videre med saken og setter pris på innspill og forslag til handlingsalternativer fra alle som har en mening om dette.

I følge hjemmesiden til VID skal det være møte i høyskolestyret 24. september. De skal ta opp om skolen skal vedta å legge ned vår videreutdanning. se her under saken om studieporteføljen for 2025-2026, sak 54/24:

VID vitenskapelige høgskole - Møter - Høgskolestyret ved VID (24.09.2024) (360online.com)

29. Oktober hadde høyskolestyret ved VID nytt møte. Der kan vi lese fra innkallingen at fakultet for helsevitenskap:

"Videreutdanning i nefrologisk sykepleie(rød)

Utdanningen ble flagget rødt i 2023 som følge av svak rekruttering og vedvarende økonomisk underskudd. Det vises til omtale av denne utdanningen i førstegangsbehandlingen av studieporteføljensaken i september, hvor styret ble orientert om at fakultetet har konkludert med at videreutdanningen bør legges ned og erstattes av to digitale emner på 1o studiepoeng hver som vil ha større rekrutteringsområde, med mulig nasjonal finansiering for dette studietilbudet."