Sykehusene svikter de unge i overgangen til voksenhelsetjenesten

ungdom

Foto: Eivind Røhne / NK LMH

Mange unge opplever overgangen fra barne- til voksenhelsetjenesten som en stor utfordring. Forskning viser at uklare ansvarsforhold og manglende oppfølging og samarbeid kan føre til dårligere helse og mestring. Hva må så gjøres for å sikre bedre overganger?

Liv-Grethe K. Rajka (Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse, NK LMH) og leder i Barnesykepleierforbundet Kirsti Egge Haugstad har gjennomført en spørreundersøkelse blant fagsykepleierne ved 43 avdelinger som følger unge i alderen mellom 12 og 18 år.  De ønsket å finne ut hvor godt Veilederen for gode overganger, (https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/generell-veileder-i-pediatri/17.overganger-ungdom) er kjent og i hvilken grad anbefalingene benyttes i overføringsarbeidet.

Resultatene fra spørreundersøkelsen viser blant annet at Veilederen ikke er godt nok kjent, samt at samarbeid om- og ansvaret for overgangsforløpene til de unge ikke er tilstrekkelig ivaretatt. Et annet viktig funn er at helsekompetanse får lite oppmerksomhet blant fagsykepleierne til tross for at dette er avgjørende for å styrke unges medvirkning og mestring. 

«Gode og planlagte overgangsforløp er avgjørende for at unge skal kunne ta vare på egen helse på en tilfredsstillende måte i voksenlivet. Samarbeidet mellom ungdom, foreldre og helsepersonell i barn- og voksenhelsetjenesten må styrkes» understreker forfatterne.

Fagartikkelen med mer informasjon om resultatene er publisert i Sykepleien og kan lastes ned her (https://sykepleien.no/fag/2025/02/sykehusene-svikter-de-unge-i-overgangen-til-voksenhelsetjenesten).