Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun la i dag fram opptaksmeldingen og profesjonsmeldingen.
Regjeringen foreslår å gjøre det lettere å komme inn på sykepleierstudiet. Men om en senker kravene til å komme inn, fullfører færre studiet. Det viser tall fra både Samordna opptak og Database for høyere utdanning.
Sammenheng mellom karakterer, gjennomføringsevne og frafall
– Vi ser en klar sammenheng mellom karakterer fra videregående skole, gjennomføringsevne og frafall på sykepleierutdanningen. Regjeringens politikk med å senke kravene er basert på følelser og ikke fakta. Forslaget deres vil ikke gi Norge flere sykepleiere, fastslår forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen.
Hun mener regjeringen har for lite innsikt i hva sykepleiestudiet faktisk er.
– I forkant av fremlegget sa forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel at akademiseringen var gått for langt. Og i dag under fremlegget snakket han om behovet for mer praksis i studiet, men over halvparten av studiet er allerede i klinisk praksis, sier Sverresdatter Larsen.
Kompetanse er viktig
Det finnes flere veier til å bli utdannet sykepleier, men pasientenes behov for kompetente sykepleiere må til syvende og sist være første prioritet.
– Dette handler om kvaliteten i vår felles offentlige helsetjeneste. Kompetanse er helt nødvendig for å utvikle kunnskapsbaserte tjenester og forbedre kvaliteten på omsorgen. Vi må gjøre tiltak for både å rekruttere, mobilisere og beholde sykepleiere. Men dagens forslag vil ikke bidra til dette, sier Sverresdatter Larsen.
Studentene støtter NSF
Heller ikke lederen for sykepleierstudentene er enig i at karakterkravet bør skrotes.
– Forsknings- og høyere utdanningsministeren mener tilsynelatende at det ikke er viktig med faglig sterke sykepleiere, som viser til at karakterkravene skal sikre minimumskunnskaper til søkere som vil bli sykepleiere. Matte og norsk handler også om evnen til kritisk tenkning, evnen til å forstå og anvende statistikk og forskningslitteratur, sier NSF Students Daniel Tørresvoll Stabu.